معرفی 10 کسب و کار کوچک در ایران

هر انسانی برای رفع نیازهای مالی روزمره خود نیازمند داشتن شغل است. عموم مشاغل باکار کردن برای شخصی تحت عنوان، کارفرما، مافوق یا عناوین این‌چنینی تعریف می‌گردد. در این میان افرادی هم هستند که ترجیح می‌دهند شیوه متفاوتی برای کسب سود، داشته باشند. داشتن کسب و کار شخصی و کارافرینی برای این افراد ارزش بیشتری دارد. در مطلب پیش رو قصد داریم به معرفی کسب و کارهای کوچک بپردازیم. مشاغلی که می‌تواند برای اشخاص با توجه به شرایط و ویژگی‌های شخصی آن‌ها انتخاب شود و به کسب درامد منجر شود.

چرا شروع یک کسب و کار کوچک بهتر از شروع یک کسب و کار بزرگ است؟

برای کسانی که هنوز هیچ کسب و کاری به نام خود ندارند، شروع یک کسب و کار کوچک می‌تواند ریسک کمتری به دنبال داشته و درصد موفقیت بیشتری هم برای آن‌ها ایجاد کند. نه‌تنها از جهت تحلیل بازار و رقبا بلکه دردسرهای مدیریتی، حقوق کارکنان و تمام هزینه‌هایی که برای کسب و کارهای بزرگ‌تر وجود دارد از جمله دلایل قانع‌کننده‌ای هستند تا راه‌اندازی یک کسب و کار کوچک را در اولویت قرار دهند.

مزایا و معایب کسب و کارهای کوچک

  • مزایا
    • خودتان رئیس خودتان هستید.
    • آزادی عملتان نسبت به یک کارمند بیشتر است.
    • امکان برنامه‌ریزی زمانی کار در اختیار شما خواهد بود.
    • در عین کوچک بودن کسب و کار، سود زیادی برای کارآفرین‌ها به همراه دارد.
    • امکان رشد وجود دارد.
    • هر پیروزی احساس شعف زیادی در انسان ایجاد می‌کند.
    • تلاش کردن برای موفقیت شخصی و لذت رسیدن به ‌مراتب بالاتر.
    • هزینه‌ها مقرون‌به‌صرفه و قابل کنترل است.
    • نیازی به استخدام کارمندان زیاد نخواهید داشت.
    • مدیریت و برنامه‌ریزی برای کار آسانتر است.
  • معایب
    • اگر کار نکنید از پول خبری نیست. درواقع این کسب و کارها به نسبت زمانی که برای آن‌ها صرف می‌شود، درآمدزایی خواهند داشت.
    • درآمد شما از ابتدا قابل پیشبینی و تضمین نیست.
    • شکست‌های مقطعی می‌توانند بسیار دردناک باشند.
    • امکان ورشکستگی نیز وجود دارد.
    • از بیمه و مزایا خبری نخواهد بود.
    • هیچ زمانی برای استراحت پیدا نخواهید کرد.

8 کسب و کار کوچک در ایران، سرمایه‌ی لازم برای راه‌اندازی آن ها و نیاز مخاطب

1- طراح داخلی

امروزه با پیشرفت مُد و اهمیت زیباسازی منازل و شرکت‌ها،  داشتن دکوراسیون مناسب، یکی از اهداف جامعه شده است. طراحی مناسب فضای فروشگاه‌ها، گالری‌ها، می‌تواند در جذب مشتری نقش بسزایی داشته باشد. اگر دانش، خلاقیت و مهارت لازم در این زمینه را دارید، می‌توانید کسب و کار کوچک خود را شروع کنید. برای ایجاد چنین کسب و کاری فارغ از امکانات اولیه مانند دفتر کار، وسایل لازم و مجوزهای مورد نیاز بایستی تخصص و تبحر لازم را نیز پیدا کنید. سرمایه لازم برای شروع این کسب و کار نیز به ‌اندازه اجاره یک دفتر کار و خرید وسایل مورد استفاده در آن می‌باشد.

2- جوشکار سیار

به جهت کم شدن تعداد مغازه‌های تجاری در زمینه جوشکاری و تراشکاری در سطح شهرهای بزرگ و متمرکز شدن این واحدها در مناطقی خاص، خدمات جوشکاری سیار می‌تواند شغل بسیار پردرآمدی برای شما محسوب شود. برای شروع می‌توانید از امکانات کمتری استفاده کنید تا هزینه زیادی روی دست شما باقی نماند. اما مسلماً خرید وسایل مورد نیاز آن به سرمایه‌های ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیونی خواهد داشت .

3- مشاور امور قراردادی

تنظیم قراردادهای کاری به لحاظ نیاز به آشنایی با قوانین مربوط با پیچیدگی‌هایی همراه شده است. از این نظر کاربران زیادی به دنبال دریافت خدمات مشاور امور قراردادی هستند. هزینه ایجاد چنین کسب و کاری هم در حد طراحی و توسعه یک سایت اینترنتی است.

4- سبزی خردکن

سبزی خردکنی نیز یکی از کسب کارهایی است که حقوق مناسب  برای شما ایجاد خواهد کرد. برای شروع حتی امکان راه‌اندازی آن در خانه نیز وجود دارد. البته برای جذب مشتریان حضوری نیاز به اجاره یک مغازه خواهید داشت. ازاین‌رو با سرمایه‌های ۵۰ میلیونی هم می‌توانید این کسب و کار را راه‌اندازی کنید.

5- آشپز غذای خانگی و دسر

تهیه غذای خانگی و مامان پز هم یکی دیگر از کسب و کارهایی است که اگر آشپزی خوبی دارید می‌توانید از آن برای کسب درآمد استفاده نمایید. برای کاهش هزینه‌ها در شروع کار هم می‌توانید با سرویس‌های ارائه‌دهنده این خدمات همکاری کنید که در این صورت با هزینه‌های حدود ۱۰ میلیونی می‌توانید استارت بزنید. وب‌سایت مامان پز که کار خود را از سال ۱۳۹۳ شروع کرده است از نمونه کارهای موفق در این عرصه است که شما هم می‌توانید با این وبسایت همکاری داشته باشید.

6 - خیاط و تعمیرکار لباس

خیاطی و تعمیرکار لباس کسب و کاری است که اگر هنر لازم برای انجام آن را دارید می‌توانید از برای کسب درآمد از آن بهره بگیرید. البته امکان حضور در کلاس‌های آموزشی برای یادگیری این هنر هم برای کاربران وجود دارد. شروع این کسب و کار نیاز به اجاره یک کارگاه دارد. ازاین‌رو بسته به شهر محل سکونت خود باید برای آن برنامه‌ریزی کنید.

7- ساخت زیورآلات دست‌ساز

زیورآلات، جز وسایلی است که همیشه برای بانوان جذاب است و با توجه سلایق مختلف می‌توانید روی ساخت آن مانور بدهید و از آن کسب درآمد نمایید. زیورآلات می‌توانند از مواد مختلفی ساخته شوند و هرکدام مشتری خاص خود را خواهند داشت. زیورآلات رزینی، سوزن‌دوزی، پارچه‌ای، ویترای، سنگی، چوبی، زیورآلات مزین به سنگ‌های زینتی و درنهایت ساخت جواهرات با آلات برنج،طلا، نقره در این دسته قرار می‌گیرند. با استفاده از سرمایه‌های بسیار کم ۱ میلیون به بالا می‌توانید این کسب و کار را راه‌اندازی نمایید.

8- ساخت لوازم چوبی

کار با چوب، بسیار متنوع بوده و نیازهای مختلفی از افراد را برآورده می‌سازد. از ساخت مبلمان، میز و صندلی گرفته تا ساخت وسایل تزئینی و وسایل آشپزخانه. این کسب و کار مستلزم مهارت و کار زیاد است. شما می‌توانید از یک کارگاه کوچک، کارتان را شروع کنید و رفته‌رفته با توجه به توسعه شغلتان، آن را گسترش دهید. این ایده می‌تواند نیاز به سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیون تومان و بالاتر داشته باشد. ایده رو کسب و کار کوچک ایرانی در زمینه سفارش سازی آنلاین مبلمان و وسایل چوبی است .

9- ساخت کتاب های صوتی

به دلیل مشغله‌های کاری زیاد استقبال از کتاب‌های صوتی بسیار زیاد شده و کاربران زیادی به دنبال تهیه این موارد برای خود هستند. برای ایجاد این کسب و کار هم مانند اکثر کسب و کارهای اینترنتی نیاز به سرمایه زیادی ندارید و با حدود ۱۰ میلیون تومان می‌توانید این کسب و کار را با قدرت شروع کنید. کتابراه و پانته آ ازجمله کسب و کارهای موفق در این زمینه هستند.

10- پرورش و فروش گل و گیاه

وجود گیاهان زینتی در هر خانه‌ای، می‌تواند باعث شادابی منزل و بهتر شدن روحیه افراد شود. یکی از مشاغلی که می‌توانید با رشد و توسعه آن درآمد خوبی کسب نمایید، داشتن یک گلخانه کوچک  پرورش گیاهان زینتی است. برای شروع چنین کسب و کاری نیاز به باغچه‌ای متناسب خواهید داشت. تهیه این باغچه در سطح شهر می‌تواند کمی گران تمام شود اما در حومه شهر مکی توانید با قیمت‌های مناسب آن را تهیه نمایید.