چطور شغل مورد علاقه مان را دقیقا پیدا کنیم؟

چطور شغل مورد علاقه مان را دقیقا پیدا کنیم؟ (7 گام ساده)

 خواندن این مطلب 7 دقیقه زمان میبرد

 

انتخاب شغل شما می تواند روی میزان پیشرفت، دستاورد ها و رضایتمندی تان از زندگی تاثیر بگذارد. احتمالا شما در شغلی که مناسب تان است و به آن علاقه دارید، موفق تر و شادتر خواهید بود تا شغلی که فقط از آن کسب درآمد می کنید. هر چه زودتر شغل مورد علاقه تان را انتخاب کنید سریع تر هم می توانید برای شروع آمادگی لازم را به دست بیاورید. با مطالعه این مقاله متوجه خواهید شد که باید چه مراحلی را برای انتخاب شغل مناسب طی کنید.

چطور بفهمیم که از یک شغل چه می خواهیم؟

از مراحل زیر برای این که بفهمید چطور می توانید شغل مورد نظرتان را پیدا کنید، کمک بگیرید:

حتما بخوانید: هدفمندی به چه مفهوم است؟

1-از ابزار خود ارزیابی مختلف استفاده کنید

اولین قدم برای تعیین این که چه شغلی به درد شما می خورد، ارزیابی ارزش ها، شخصیت، مهارت ها و علایقتان است. لذت بردن از یک شغل خاص یا موفقیت در آن همیشه تحت تاثیر این ویژگی ها خواهد بود و به آن ها ربط خواهد داشت. خود ارزیابی به اشکال مختلف صورت می گیرد، مثلا:

  • ارزیابی مهارت ها. آگاهی از این که چه توانایی هایی دارید و در چه سطحی هستید برای انتخاب شغل ضروری است زیرا هر حرفه به یک سری مهارت خاص که شامل مهارت های نرم و سخت می شود، نیاز دارد. مهارت های نرم، آنهایی هستند که به طور طبیعی به دست می آورید و مهارت های سخت مهارت هایی هستند که با مطالعه یا آموزش کسب می کنید.
  • تهیه لیست جداگانه برای مهارت های سخت و نرم. به احتمال زیاد شما توانایی هایی دارید که از آن ها بی خبرید، بنابراین برای ارزیابی مهارتهای تان دو لیست جداگانه تهیه کنید؛ یکی برای مهارت های نرم و دیگری برای مهارت های سخت. مثلا همدلی یک مهارت نرم است، بنابراین باید آن را در لیست مهارت های نرم تان قرار بدهید. در مقابل، توانایی تایپ 50 کلمه در دقیقه یک مهارت سخت به حساب می آید و به لیست سخت تعلق دارد. اگر از مهارت های تان مطمئن نیستید، از یک دوست یا مربی بخواهید نظرش را در مورد فعالیت هایی که فکر می کند شما می توانید به خوبی از پسش بر بیایید، بگوید.
  • شرکت در تست شناخت علاقه مندی هاعلایق شما، مثل نوشتن یا حتی تماشای فیلم می تواند بر عملکرد شغلی تان تأثیر بگذارد. علت آن هم این است که اگر به وظایفی که قرار است در قالب شغل انجام بدهید علاقه مند باشید، احتمالا عملکرد بهتری هم خواهید داشت. پس مهم است بدانید علایق شما واقعا کدام ها هستند.  
  • ارزیابی شخصیت. شخصیت شما که شامل سلایق منحصر به فرد شما می شود، می تواند تأثیر بسزایی در دوست داشتن یا دوست نداشتن یک شغل داشته باشد. از آزمون های ارزیابی شخصیت مثل تست مایرز – بریگز (MBTI) برای شناخت خودتان استفاده کنید.
  • شرکت در تست ارزش های فردی. برای اینکه از حرفه تان لذت ببرید، باید شغلی را انتخاب کنید که با ارزش های فردی تان تناقض نداشته باشد. پس آگاهی نسبت به ارزش هایتان می تواند به شما در انتخاب شغل مناسب کمک کند. مثلا اگر داشتن یک شغل معتبر و گرفتن دستمزد بالا برای شما یک ارزش به حساب می‌آید، بعید است که در شغلی با درآمد کم و سطح پایین خوشحال و راضی باشید. پس توصیه می کنیم از ابزاری مثل این تست ارزش فردی برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز برای شناسایی ارزش های فردیتان بهره ببرید.

2-سابقه کاری تان را مرور کنید

اگر قبلا به صورت تمام وقت یا پاره وقت مشغول به کار بوده اید، سوالات زیر را از خودتان بپرسید تا متوجه شوید چه تجربیاتی به دست آورده اید و بتوانید طبق آن ها تصمیم بگیرید:

  • در هر کدام از شغل های قبلی ام چه چیزی را بیشتر دوست داشتم؟
  • بهترین تجربه کاری من چه بود و چرا؟
  • من از کدام ویژگی های سازمان بیشتر خوشم می آمد؟
  • چه چیزی را خیلی در مورد سازمان دوست نداشتم ؟
  • در مورد مدیران قبلی ام چه چیزهایی را دوست داشتم و چه چیز هایی را نه؟
  • در بین مدیران قبلی ام، کدام را بیشتر دوست داشتم؟
  • بزرگترین چالشی که من در کارهای قبلی ام با آن روبرو بوده ام، چیست؟
  • در بین افرادی که با آن ها کار کرده ام، کدام یک از ویژگی های شان بیشتر برایم اهمیت داشته است؟

حالا بر اساس اطلاعاتی که به دست می آورید، لیستی از ترجیحات تان در رابطه با وظایف شغلی، سبک کاری، شرکت ها، مدیران و همکاران تهیه کنید.

https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/09/word-image-79.jpeg

3-درباره مشاغل مختلف تحقیق کنید

از اطلاعاتی که در مرحله خودآزمایی درباره خودتان به دست آوردید، برای تحقیق در مورد مشاغل مختلف استفاده کنید. برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز در مورد شغل های خاص می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

حتما بخوانید: معرفی 10 کسب و کار کوچک ایران

  • از دوستان تان در شبکه های اجتماعی پرس و جو کنید. همسالان شما به احتمال زیاد در مورد برخی از مشاغلی که ممکن است در مورد آن ها اطلاع نداشته باشید، اطلاع دارند. همچنین ممکن است دوستانی داشته باشید که در حرفه ای سابقه کاری دارند و بتوانند تجربیات شان را در اختیارتان قرار بدهند. از شبکه های اجتماعی که در آن ها فعالیت دارید، استفاده کنید و نظرات دیگران را جویا شوید.
  • از یک متخصص حرفه ای مشاوره بگیرید. مشاوران شغلی متخصصانی هستند که تشخیص می دهند شما به درد یک شغل می خورید یا خیر . با یکی از این متخصصان صحبت کنید و از او مشاوره حرفه ای بگیرید. قبل از تعیین وقت ملاقات، حتما مطمئن شوید که مشاور شما مجوز دولتی دارد تا مبادا با مشاوره غیر حرفه ای گمراه شوید.
  • از رسانه های اجتماعی استفاده کنید. از شبکه های اجتماعی برای تحقیق در مورد مشاغل مختلف استفاده کنید. اطلاعات گروه های شغلی فیسبوک را بخوانید. چت های توییتر که در مورد مشاغل مختلف هستند را بخوانید. و از لینکدین برای دسترسی به شرح شغل، مصاحبه ها و مقالات استفاده کنید.
  • در رویداد های حرفه ای شرکت کنید. اکثر صنایع کارگاه ها و کنفرانس ها و ورکشاپ هایی برگزار می کنند که می توانید با شرکت در آن ها اطلاعات کسب کنید. بد نیست در چند تا از آن ها که مربوط به مشاغل مورد علاقه تان است، شرکت کنید.
  • دانش و مهارت جدید یاد بگیرید. با استفاده از سایت هایی مثل Sariasan.com ، که دوره های رایگان در زمینه های مختلفی مثل ریاضی، علوم کامپیوتر و توسعه شخصی ارائه می دهند، می توانید مهارت های سخت برای شغل احتمالی مورد علاقه تان را یاد بگیرید. علاوه بر این، می توانید دانش تان در مورد مشاغل خاص را با مطالعه کتاب ، تماشای فیلم هایی در یوتیوب و امتحان کردن بازی و سرگرمی های جدید که می تواند شما را به سمت یک شغل هدایت کنند، بیشتر کنید.

4-آمادگی لازم را داشته باشید

با این که ممکن است برخی مشاغل به یادگیری و کارآموزی کم تری نیاز داشته باشند، اما شغل هایی هم هستند که باید قبل از شروع شان آمادگی کامل و همه جانبه داشته باشید. شما باید بدانید حرفه ای که قرار است وارد آن بشوید، آیا از نظر هزینه آموزش، سختی و مدت یادگیری مناسبتان هست یا خیر. هنگامی که از شرایط لازم برای آمادگی در هر حرفه مطلع شدید، لیست تان را به سه شغل که هم مورد علاقه تان هستند و هم قابل دستیابی اند، محدود کنید. برای این مرحله می توانید از چک لیست سوالات زیر استفاده کنید:

  • برای این شغل به چه آموزش هایی نیاز دارید؟
  • آیا می توانید هزینه آموزش برای این شغل را تامین کنید؟
  • چه مدارک تحصیلی و حرفه ای برای این شغل نیاز است؟
  • آیا برنامه های کمک دانشجویی وجود دارد که بتواند به شما در پرداخت هزینه های آموزشی کمک کند؟
  • آموزش برای این حرفه از نظر زمانی و دشواری چگونه است ؟
  • آیا می توانید در حین کار مدارک تحصیلی یا حرفه ای لازم را کسب کنید؟
  • مهارت های سختی که برای این شغل نیاز دارید، چه مهارت هایی هستند؟
  • آیا مهارت های نرم مورد نیاز برای این حرفه را دارید ؟
  • چه دوره هایی می توانند به شما کمک کنند تا مهارت های سخت لازم را کسب کنید؟
  • چه تجربه حرفه ای از این شغل می تواند در آینده ای نزدیک به نقطه قوت تان تبدیل شود؟
  • آیا این حرفه ارزش این همه تلاش برای آمادگی و آموزش را دارد؟

با یک جمع بندی، گزینه های شغلی تان را به سه مورد محدود کنید.

https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/09/word-image-80.jpeg

5-مشاغل مورد علاقه تان را تجربه و امتحان کنید

در ادامه چند روشی که می توانید برای کسب تجربه عملی در حرفه مورد نظرتان از آن ها استفاده کنید را بررسی می کنیم:

  • سایه سازی شغلی: این تکنیک یعنی زیر نظر گرفتن یک کارمند یا کارگر ارشد که وظایف شغلی اش را طی یک روز یا چند هفته انجام می دهد. سایه سازی شغلی می تواند به شما در یادگیری یک حرفه ، ایجاد ارتباطات ارزشمند در مسیر شغلی خاص و کسب مهارت های با ارزش کمک کند.
  • مصاحبه های اطلاعاتی: این روش شامل برقراری ارتباط با یک متخصص ارشد موفق در حرفه مورد نظرتان، درخواست اجازه برای کسب مهارت در آن صنعت، گذاشتن جلسه و اطلاع از مسیر شغلی آن ها از گذشته تا به حال است. این متد یک روش عالی برای ایجاد ارتباطات صنعتی است.
  • کارآموزی: با گذراندن دوره کار آموزی، می توانید به درک درستی از یک حرفه خاص برسید. کار آموزی به احتمال زیاد جامع تر و بهتر از سایه سازی شغلی و مصاحبه های اطلاعاتی است. این روش به شما در کسب تجربه کاری که می تواند در رزومه تان هم ثبت شود کمک می کند و در نتیجه شانس استخدام تان در آینده را افزایش می دهد.
  • داوطلب شدن: شما می توانید در اوقات فراغت برای کار در شغل مورد علاقه تان داوطلب شوید تا حین کار تجربه و مهارت هایی به دست بیاورید. این تجارب می تواند رزومه و شانس استخدام تان را تقویت کند.

6-بهترین گزینه کاری را انتخاب کنید

به احتمال زیاد در شغلی که با ارزش ها، علایق، توانایی ها و شخصیت شما همخوانی دارد، عملکرد و بازده بهتری خواهید داشت بنابراین از چیز هایی که در مراحل قبل یاد گرفتید برای انتخاب مسیر شغلی که فکر می کنید مناسب شما است، استفاده کنید.

7-هر سه سال یک بار روی انتخاب تان تجدید نظر کنید

پس از این که در شغل مورد نظرتان مشغول به کار شدید، هر سه سال یک بار تصمیم تان را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که هنوز در مسیری که دلتان می خواهد قرار دارید. آرزو ها ، مهارت ها، شخصیت و علایق شما می تواند در طول زمان تغییر کند و شما نباید از تطبیق برنامه های تان با این تغییرات بترسید. در صورت لزوم، دوباره از همین فرایند برای پیدا کردن شغل جدید استفاده کنید. شما با داشتن اطلاعاتی که در این مقاله در اختیارتان قرار دادیم می توانید گزینه های تان را محدود کرده و بفهمید چه شغلی مناسب تان است .